aterblick

Direktlänk till inlägg 17 januari 2016

Kräftskiva på Krokbirka

Av Hjördis - 17 januari 2016 15:54

  

På bilden till vänster är det pappa Einar och den andra Bengt Gustavsson.

   

På bilden längs till vänster Linnea, min mamma Wega, tant Inga med sina barn Ingbritt och Rolf, Anneli Aronsson


När familjen Blomdals hade installerat sig på ön Krokbirken 1959, bjöds det på kräftskiva.

Jag kunde tyvärr inte vara med, eftersom jag denna dagen jobbade på Oknörestaurangen.

Det var så många som skulle komma, att farbror Bengt fick köra två vändor med motorbåten, 

från Johanssons brygga. Pappa Einar rodde med vår träbåt Vaj, när han skulle hjälpa mamma ur båten

så tappade han henne så hon trampade i vattnet.

Det bjöds nog på lite av varje förutom kräftorna     










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 10 maj 2017 17:00

När farbror Bengt hade sålt gården till kommunen och det började byggas vägar lite runt lillön blev det stor skillnad mot hur det var förr i tiden. Förr var det bara hjulspår när vi skulle åka till vår lilla sommarstuga som pappa byggde 1949 och slut...

Av Hjördis - 9 februari 2017 15:59

Efter att Ramsövägen blev riktig väg kom det bli en väg ner till oss och Hadar Johansson det var en lantmätare som kom att tycka vår tomt var för stor kunde gott vara två tomter han själv ville gärna ha den andra tomten. Vi tyckte inte det då sa komm...

Av Hjördis - 2 oktober 2016 16:05

I början på 1950 talet när fam Edmans flyttat till Lillön var vi ju inte så många som hade sommarstuga på ön därför kom vi att träffas och hade roligt tillsammans. Vi gjorde många saker och drack kaffe, sjöng satt på deras altan och ute pratade och s...

Av Hjördis - 28 augusti 2016 15:26

När familjen Edman hade byggt sitt hus 1950 med 1 rum med plats för bord och stolar samt 2 sängar med överslafar samt 1 litet kök. Det fanns också ett litet öppet uterum. Vad jag minns som var lite mer speciellt var att det var en öppen vedspis i rum...

Av Hjördis - 4 juli 2016 16:15

Det brukade vara lekoch sångafton vid Strandbadet på Storön där det alltid var mycket folk som träffades, det fanns också en kiosk vid vägen som gick ut mot udden på Storön, hon hette Greta som hade kiosken där man kunde köpa lite godis mm. Alla de s...

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards