aterblick

Alla inlägg under mars 2016

Av Hjördis - 13 mars 2016 15:19

Ramsöspången som var mellan Lillön och Ramsö var byggd på 1930-talet och bestod av en ställning där det låg 2 bräder bredvid varandra samt ett räcke med rep emellan att hålla sej i. Jag pratade med Eivor Krùger som berättade att det var flera gånger dom hade cyklat ner i sjön när dom skulle cykla över. Krúger hade en sommarstuga längst ut på Ramsö och dit åkte dom med båt från Timmernabben så för att kunna åka över mot Oknö och Mönsterås var dom tvugna att ha cykel. Vi brukade vara bjudna till Krúgers på kaffe på sommaren då fick vi gå på en stig dit ut bland trädrötter och grenar men det gick så bra. När jag var barn brukade jag gå till spången och fiska man satt uppe på brädorna och mette med ett spö som pappa gjort av en gren och en lina med krok i änden, det var ju lite strömt vatten som rann mellan öarna så men fick en liten fisk då och då. När det var lågvatten kunde man gå över spången till Ramsö och sedan gå över till Krokbirken där man annars var tvungen åka båt från Lillön för att komma dit. 1982 var det ungdomar från Lions som byggde en bättre bro över till Ramsö, deras namn är inristade på bron. Nu är bron mycket stadigare än förut.       

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards