aterblick

Alla inlägg under april 2016

Av Hjördis - 25 april 2016 15:20

På 50-talet när pappa skulle fiska upptäckte han att om man utgick från ön ekleskär och mot Öland så kunde man fiska fritt i en kil där för mot Tokö och Oknös land där det var fiskeförbud på deras vatten så där kunde man inte fiska. Pappa rodde och höll i kastspöt i ena handen så det ryckte i linan, han kunde fånga gäddor och abborrar på det viset, jag var också med och fiskade. Nu var det så att vår båt VAJ hade varit en livbåt på något större fartyg så båten hade legat på sjöbotten och tagits upp så den var gammal och stor med 2 årpar tung att ro. Båten började läcka mycket i aktern men pappa var som han var, han sågade av aktern samt spikade bräder rakt över så aktern var inte spetsig utan rak. Jag har fått höra av Arne som är äldre än jag att pappa hade försökt täta båten med cement innan fast det hade ju inte fungerat så därför sågade han av aktern. Vidare har jag ett minne att pappa hade fått låna en aktersnurra av Valdemar som var lite hjälp med att kunna köra båten men det kan inte ha varit så lätt eftersom VAJ var tung. 

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards