aterblick

Alla inlägg under augusti 2015

Av Hjördis - 12 augusti 2015 15:45

  På Bengt Gustavssons gård på Lillön var det alltid full aktivitet med skötsel av allt som hör en gård till. Det skulle sås olika saker på åkrarna sedan skulle det skördas, det var full fart där både vuxna och barn hjälptes åt. Här kommer några bilder från 1958 där man hade en traktor till hjälp med skördandet. Personer på bilden är Bengt, Linnea, Maj, Valdemar, Sven o Lennart. En bild är när dom samlar ihop säden med räffsor till nekar och sätter upp till såtar. Det är samma personer på båda bilderna.

 

 

Av Hjördis - 1 augusti 2015 16:45

 

     

När jag var barn gick både kor och hästar lösa så man behövde inte vara rädd för dom, vi var vana när dom kom nära när vi var ute. Hästarna och korna brukade gå och beta på planen nedanför vårt hus så det gällde att se sej för så man inte steg i någon koskit. Ett minne har jag av att vi kunde höra när tant Linnea ropade från ladugårdsplanen ´Koossorna kom´´ sen hörde man skällerkon komma med dom andra korna upp till ladugården för att mjölkas. Det gick ju inte någon bil till Oknö för att hämta mjölken så vi som gärna ville följa med när mjölkkrukorna skulle köras över i båt till Gårö gick upp tidigt för att få följa med. Efter att ha lämnat krukorna på mjölkpallen kunde vi åka hem med båten tror jag eller om vi väntade på mjölkbilen det är jag inte riktigt säker på.

  

 

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards