aterblick

Alla inlägg den 27 oktober 2014

Av Hjördis - 27 oktober 2014 16:00

När vi kom från Mönsterås och hade cyklat förbi Nynäs åkte vi vidare not Oknö, cyklade över bron och svängde till höger där det gick en väg snett upp. Vi åkte upp för en backe förbi en kulle där det brukade vara midsommardans när jag var barn. Vi sneddade ner mot sjön till höger mot nuvarande T-bryggan. Det var en liten ladugård där som vi körde förbi. Till vänster låg tanternas hus änkor efter fiskarna Nisse o Vicke som var bröder till Carolina som sov länge. Mamma sa att hon hade somnat när hon hittat en bulle vid vägen som hon ätit upp men tydligen hade hon ramlat på isen när hon gick hem från skolan i Kronobäck. Hon sov lika länge som en kvinna har mens. Hon vaknade när hennes mamma dog tydligen hade hon fått mat av henne eller varit uppe på nätterna och ätit. (jag såg en soffa hon legat i som var full av små hål som blir när man legat åt det hållet och andas.) Vägen som var hjulspår gick långt ner mot sjön förbi huset för det var träd och buskar och stängsel mot huset. Man kan se lite av vägen från förr när man tittar mot bryggorna i viken. Vägen gick upp förbi Bengt Gustavssons hus vid stenmuren som finns fortfarande. Vi brukade åka till farbror Bengt och tant Linnea för mina föräldrar kände dom. Eftersom mamma är uppvuxen på Nynäs och moster Elsa och Bengt var skolkamrater kände dom varandra, det var inte så många barn som färdades samma väg på den tiden.   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards