aterblick

Alla inlägg den 19 november 2014

Av Hjördis - 19 november 2014 16:34

Vi byggde sommarstugan 1949 jag var bara 6 år så jag minns inte så många detaljer men det var så nytt för mej och roligt vilket gör det ändå minnesvärt. Min pappa var mycket för att pröva nya saker han var ju reparatör på Norrbacken där han kunde få pröva sina ideér och göra allt så det kunde fungera på fabriken. När så Egbert Jonsson visade pappa den nya påhängsmotorn till cyklen så måste ju pappa prova att ha en sådan. Det var ju bra då kunde han ju åka och bygga på stugan för det gick ju fortare att köra dit. Egbert påsod att pappa var den första som hade moped i Ålems dåvarande kommun. Mopeden som hette Kuli fick dom så småningom inte fortsätta tillveka för dom kunde fixa så den gick i 60 km hastighet det var ju farligt på en vanlig cykel. 1950 började dom bygga ett hus en liten bit från vårt, det var pastor Paul Edman med fru Florence och barnen Milly 4 år, Hans 2 år. Det var spännande så vägen blev ju lite bättre när det var fler som körde där dom hade ju bil. För att vi skulle kunna förvara maten var vi ju tvugna att ha en källare jag kommer faktiskt ihåg när pappa och jag rodde iväg med båten till Storön och hämtade sand så pappa kunde mura en källare som vi hade i många år, en liten med en grön dörr att öppna med nyckel. Han murade en kulle över och planterade murgröna som klängde över. Denna eländiga murgröna lever fortfarande och slingrar sig överallt. 

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards