aterblick

Alla inlägg den 4 maj 2015

Av Hjördis - 4 maj 2015 14:52

Måste berätta när min pappa tyckte att vi skulle ha en egen brunn att hämta vatten ur. Han gick runt med en slagruta för att märka var det gick en vattenåder, Det är märkligt att den kan känna var denna åder är, men jag har själv prövat. När han sedan märkte var det var som bäst började han gräva, när det blev för djupt för att räcka ner satte han i en stege sen fick jag klättra ner och gräva och skicka upp sand till honom. När det var tillräckligt djupt satte han över en cementring. Därefter var det för honom att såga ner en gran (tror jag att det var) sen skala av barken, vidare att bygga upp en kraftig klyka som han kunde hänga den skalade granen över. Den tjocka änden på granen längst ner mot marken som motvikt, i den andra änden blev det en krok att hänga en hink på för att ta upp vatten. Sedan var det ett rep som gick längs granen så det blev som en hävert när man sänkte ner hinken och skulle ta upp den igen. Visst fick vi vatten men jag kommer inte ihåg hur gott det var men till matlagning och annat var det bra och skönt ha egen brunn.    

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards