aterblick

Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Hjördis - 11 maj 2015 15:00

Efter att farbror Bengt sålt lillön till kommunen börjades det att bygga nya vägar kors och tvärs på Lillön. Storön blev det också mycket nya vägar. Kommunalrådet Victor Lund körde igång med att Oknö skulle bli ett nytt turistparadis. Själv byggde han en sommarstuga vid nuvarande Mannegrundsvägen korsningen Ramsövägen (om jag minns rätt) Det byggdes 2 sommarstugor som kallades Danskstugorna som var meningen skulle vara ett byte med danskar som ville semestra i Sverige. På storön byggdes det många små stugor som hyrdes ut till turister, Det var ett rum med våningsängar och ett litet kök. Tror det var några hus som var lite större. Många turister kom för att bo här på sommaren. Det kom att blir en camping där många tältade samt en matservering. I många av de små stugorna målade den lokala konstnären Folke Lundgren vackra bilder på väggarna som troligen är kvar hos dom som behållt stugorna nu när det byggts större hus på tomterna. På Lillön kom det att byggas 5 lite större sommarstugor som såldes, dom ligger vid Ramsövägen. Det var så mycket som hände på kort tid helt otroligt!!!! 

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards