aterblick

Alla inlägg den 18 juni 2015

Av Hjördis - 18 juni 2015 14:00

Min pappa brukade hjälpa farbror Bengt med lite av varje dels för att dom var vänner och för att vi fick bo här. Bengt arrenderade lite hos Berggrens som bodde där Kaffetorpet är nu gården längst ut på Oknö. Jag kommer ihåg när jag fick följa med dit när det var höskörd, farbror Bengt drog slåttermaskin dit efter hästen, sedan slogs gräset ner med slåttermaskin och kanterna med en lie. Vad jag minns så användes hästräfsan till den största delen sen räfsade vi för hand vid sidorna. Sen skulle höet torka så det sattes upp på höhässjan, då fick man hjälpa till att hänga över gräset. Maj var här och berättade att när dom drog med hästen hemifrån åkte vid "tanternas" gräns upp till vägen senare när dom drog slåttermaskinen med traktor fick dom köra runt för att komma upp på vägen som gick till Storön. Det var paus i arbetet med höet så kunde vi äta medhavd mat som för det mästa var smörgåsar. Tänk vilken skillnad det var mot nu mycket jobbigare men minnesvärt.     

Presentation


Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards