aterblick

Av Hjördis - 5 november 2014 17:08

Bengt o Linnea hade 3 barn Gun f 1937, Arne 1940, Maj 1 okt 1941. Hos dom bodde även Valdemar som hade ett rum på övervåningen, han var väldigt duktig på stjärnor och hade en stjärnkikare. Mamma berättade att Valdemar hade varit vinterbadare och hade gjort 2 hål i isen och dykt ner i det ena och upp i det andra, en gång hade han inte hitat nästa hål utan fått leta och skrapat sönder sej på ryggen innan han kom upp, han hade också tillverkat sej en cykel för att cykla på botten av sjön med huvudet över. En riktig uppfinnarjocke. När vi lämnade fam Gustavsson åkte vi vidare där vägen gick förbi ladugården där det fanns kor, 2 hästar, grisar och höns. Året var ca 1948 och vi fortsatte vidare på vagen som sedemera blev Ramsövägen men då var det ingen väg utan mer som hjulspår efter häst. Vägen gick förbi åkrar och tallskog mot Ramsö. Vi körde och gick vidare till Ramsöspången som var vägen över till Ramsö en ställning med 2 bräder bredvid varandra. Men vi stannade innan mittemot ön krokbirken där vi tältade. Pappa satte upp ett tält som hade en hög stång i mitten och sedan drogs linor mot sidorna. Vet inte riktigt hur länge vi bodde där smestern var inte så lång på den tiden men pappa hade i allafall grävt och gjort en källare som fanns kvar länge enligt Arne Bengtsson.

Av Hjördis - 27 oktober 2014 16:00

När vi kom från Mönsterås och hade cyklat förbi Nynäs åkte vi vidare not Oknö, cyklade över bron och svängde till höger där det gick en väg snett upp. Vi åkte upp för en backe förbi en kulle där det brukade vara midsommardans när jag var barn. Vi sneddade ner mot sjön till höger mot nuvarande T-bryggan. Det var en liten ladugård där som vi körde förbi. Till vänster låg tanternas hus änkor efter fiskarna Nisse o Vicke som var bröder till Carolina som sov länge. Mamma sa att hon hade somnat när hon hittat en bulle vid vägen som hon ätit upp men tydligen hade hon ramlat på isen när hon gick hem från skolan i Kronobäck. Hon sov lika länge som en kvinna har mens. Hon vaknade när hennes mamma dog tydligen hade hon fått mat av henne eller varit uppe på nätterna och ätit. (jag såg en soffa hon legat i som var full av små hål som blir när man legat åt det hållet och andas.) Vägen som var hjulspår gick långt ner mot sjön förbi huset för det var träd och buskar och stängsel mot huset. Man kan se lite av vägen från förr när man tittar mot bryggorna i viken. Vägen gick upp förbi Bengt Gustavssons hus vid stenmuren som finns fortfarande. Vi brukade åka till farbror Bengt och tant Linnea för mina föräldrar kände dom. Eftersom mamma är uppvuxen på Nynäs och moster Elsa och Bengt var skolkamrater kände dom varandra, det var inte så många barn som färdades samma väg på den tiden.

Av Hjördis - 26 oktober 2014 20:09

Här står min moster Elsa och Britt-Mari min kusin fru utanför stugan på Nynäs.

Av Hjördis - 19 oktober 2014 16:25

Innan pappa hade körkort fick vi cykla eller åka tåg när vi skulle till Mönsterås. När jag var barn och skulle hälsa på mormor cykade vi hemifrån mot Tålebo där vägen var slingrig och grusväg på den tiden det var inga raksträckor. Vägen gick förbi Bäcktorpet mot Stubbemåla där det var en cykelaffär och en diverseaffär bl a, hade vi kört rakt var rätta vägen till Mönsterås där över järnvägen. Vi cyklade till höger som vägen går nu men då var det ingen E22 utan över mot nuvarande Drakenäsvägen. Vägen gick förbi Cedergrens mot Ljungnäs som var kantad av stenmurar (finns kvar vid vissa ställen) några hus från förr finns också kvar det stora huset som ägarna till Ljungnäs bodde i hette David och Berta var syskon, var kusiner till min mamma så vi brukade hälsa på där. Vidare gick vägen förbi Alvin o Elsies gård därefter bodde Erik Gustavsson innan vi kom till mormors hus. Inte så många som bodde vid den vägen på den tiden. När vi stannade kvar hos mormor på natten brukade vi gå ut till varvet och jag plockade vackra stenar som fanns där, det var inga båtar uppdragna då men det hette varvet i allafall tydligen från förr. Mormor hade en brunn i trädgården att hämta vatten i sen fanns ett litet uthus där dom hade och vedbod där var också utedasset Nedanför fanns grishuset men inte när jag var där utan tidigare. Många äppleträd och andra fruktträd fanns också.

Nästa gång jag skriver är vi på väg till Oknö.

Av Hjördis - 15 oktober 2014 17:18

Min mamma föddes i Mönsterås vid 2 års ålder köpte min morfar ett litet hus på Nynäs. Sedemera kallades stället Vegenäs. Morfar var kapten och hade en skuta som fraktade varor till bl a Tyskland. Mamma bodde i detta lilla hus med sina syskon Sture, Ellen, Svea och Bertil huset hade 2 rum och ett litet kök. Morfar seglade iväg midsommartiden 1907 med 5-6 besättningsmän från Mönsterås samt lilla Sture. Utanför Bergkvara blev det sån storm att fartyget gick runt i stormen alla omkom. Mormor blev då ensam med barnen, ingen änkepension fanns på den tiden utan dom fick försörja sej på vad dom kunde bl a hyrde hon ut rum till sjömän som låg kvar över vintern när det var is. Det blev som det blev 2 barn till med tyska sjömän. Mamma började sedemera på tändsticksfabariken (spetan) där hon jobbade till hon träffade pappa. Mormor bodde kvar på Nynäs ihop med minsta dottern Elsa efter att Ellen dött i spanska sjukan, Svea som var överinteligent med 8 stora A i avgångsbetyget började gå ut i sjön för att möta Jesus hamnade på Västerviks Sinnessjukhus och kom aldrig hem därifrån. Bertil och John gifte sej. Mamma gifte sej 1929 och flyttade till Blomstermåla.

Av Hjördis - 12 oktober 2014 15:59

Jag vill berätta lite om vad som hänt sedan jag föddes. Min mamma hette Wega Berta Fredrika och var född 1902 min pappa Johan Einar Alfred (kallades Einar) född 1900. Dom gifte sej 1929. Mamma blev med barn och fick missfall 5-6 ggr alla dom kunde se var pojkar. När hon blev med mej sa dom till henne "Ni vet ju att det inte går" men jag föddes 1943 i juli då var mamma 41 år och det gick bra. Vi bodde på "Mon" i Blomstermåla i ett 2 våningshus med källare. Jag gick i Århults skola i 6 år, ville inte gå i realskolan fast jag hade haft bra betyg så jag hade nog kommit in. Klass 7 gick jag i Sandbäckshult ihop med elever från Tålebo, Sandbäckshult och 'Blomstermåla, det var lång väg att cykla både sommar som vinter. Pappa tog körkort 52 år gammal och köpte sej en chevrolet 32 års modell därefter en Ford V-8 38 år modell, därefter en Ford Prefect 46 års sen sa jag att nu får du skaffa nya bil då blev det en Volvo PV 54 år modell som han hade till sin död 1962. För att återgå till skolan i Sandbäckshult var jag så mallig när pappa kunde komma och hämta mej med bilen på lördagar när han slutade tidigare från jobbet. På den tiden gick man i skolan även på lördagar.

Jag vill skriva om mitt liv som det var förr. Hur det såg ut på mitt Oknö.